Skip to content Skip to footer

Controlekaart tijdelijke werkloosheid vanaf 1 januari 2025 enkel nog digitaal

Vanaf 1 januari 2025 wordt het verplicht om de controlekaart tijdelijke werkloosheid (eC3.2) elektronisch in te vullen, waarmee de papieren versie definitief verdwijnt. Deze digitalisering, die al sinds 2018 werd getest, is sinds september 2023 toegankelijk voor alle werknemers die akkoord zijn met hun werkgever. Het gebruik kan ook worden verplicht via een arbeidsreglement of CAO. Momenteel maken meer dan 30.000 werknemers in 5.000 ondernemingen al gebruik van de digitale kaart.

De voordelen zijn groot: administratieve lasten worden verminderd, de kaart kan niet verloren gaan en uitkeringen worden sneller uitbetaald dankzij directe digitale verwerking. Bovendien kunnen fouten eenvoudig worden gecorrigeerd.

Om de overgang soepel te laten verlopen, kunnen uitzonderingen worden aangevraagd tot 30 juni 2025. Werkgevers kunnen extra voorbereidingstijd vragen, terwijl werknemers die problemen ondervinden met de digitale kaart tijdelijk papieren kaarten kunnen blijven gebruiken.

Werknemers kunnen overschakelen naar de digitale kaart door de app “eC32” te downloaden en zich aan te melden met eID of Itsme. Meer informatie en ondersteuning is beschikbaar via de RVA-website, een handleiding, een instructievideo of het contactcenter van de Sociale Zekerheid. U vindt de linken terug in de ledenfiche.

© Yves Heirman
Leesduur  3″